Jaké auto koupit?

2. února 2007 v 13:14 | Márty |  Z mého života
Od října 2006 jsem bez auta. Krásná bílá Mitsubishi Carisma přešla ze společného vlastnictví (já a můj bratr - fifty fifty) do plného vlastnictví mého bratra. Naštěstí mi hodně pomáhá firemní Fabia, která je však určena jen pro pracovní cesty. Co si budeme povídat - sem tam nějaký kilometr navíc se ujet dá. Nedávno však udeřilo. Společnost se rozhodla opatřit firemní auta sledováním GPS. Na začátku ledna mi byla do auta namontována jednotka a zapnuta bude prý od prvého března. Od této chvíle se bude každý kilometr, každá minuta mé jízdy, vykazovat elektronicky, satelitně. Nic nepůjde ukrýt. Navíc za další tři měsíce si o přístup k těmto datům bude moci zažádat i nadřízený manažer. Ať počítám, jak počítám, od března budu moci jezdit nad rámec pracovních jízd s větším rizikem než dosud, od června bude problém. A to je mezní termín pro koupi vlastního vozu.
Jaké auto vybrat? Hlavním limitem je cena. Tu lze pokrýt ze dvou částí. První částí je aktuální hotovost a tou druhou možná půjčka v bance (jako zaměstnanec mám lepší podmínky). Rozhodující faktor hlavně pro tu druhou část je prodej mého starého bytu - pokud budu znát částku, kterou za byt dostanu, budu vědět kolik bude činit hypotéka na doplatek k bytu novému. A tím i mé možnosti měsíční splátky...
Když jsem všechny položky (hodně nahrubo) propočítal a zvážil, dostal jsem se k limitu pro pořízení auta: 200 - 300 tisíc Kč / 7 - 11 tisíc Euro. Co lze v této cenové relaci pořídit? Abychom zjednodušili výběr, podívejme se na požadavky.
Základním požadavkem je velikost. Auto by nemělo být o moc menší než Škoda Octavia s prostorným zavazadlovým prostorem. U něj jsou nezbytností 5. dveře (3-dvéřová auta předem vylučuji). Rád bych do auta naložil např. kola nebo lyže na víkendový výlet, skříňku či jiný kus nábytku při stěhování, všechna zavazadla při cestě na letní dovolenou a v budoucnu třeba i kočárek.
Dalším požadavkem je rozumná spotřeba. Ta by neměla překročit 7l/100km. U benzínového motoru budu spokojen se spotřebou 6-7 litrů na 100km, v případě dieselu lze dosáhnout i na spotřebu mnohem nižší 5-6l/100km (turbodieselové motory TDi, DCi, atd.). S tím souvisí i obsah a výkon motoru. Co se obsahu týká, měl by být nižší než 2000ccm. Nechci platit zbytečně vysoké povinné ručení. Spodním limitem je obsah cca 1400ccm. Výkon by měl být od 60kW výše...
Důležité je i stáří vozu. Nechci kupovat deset let starý vrak, který bude náročný na servis a údržbu. Nejstarším rokem výroby jsem proto určil 2003, spíáše však preferuji auta od roku 2004. Auto staré cca 3 roky a méně by mělo být v dobrém technickém stavu. Samozřejmě mladší vůz je jen a jen výhodou... Se stářím auta souvisí i najeté kilometry. Nezáleží jen na počtu, ale i na zemi kde auto jezdilo. V Německu, kde jsou silnice mnohem kvalitnější je auto se stejným počtem ujetých km obvykle v mnohem lepším stavu. Každopádně hledám vůz, jehož tachometr nepřekročil hranici 100.000km. A opět platí známé čím méně, tím lépe.
Posledním základním požadavkem je, aby auto nebylo v minulosti bourané a kradené. Opravy po nehodě mohou a často mají vliv na jízdní vlastnosti auta a negativně se mohou projevit i na bezpečnosti auta.
Tím jsem shrnul nejzákladnější požadavky a zde jsou ty ostatní: manuální převodovka (snižuje spotřebu a navíc nejsem na automatickou zvyklý), klimatizace (v letním parnu, při dlouhé cestě ocení každý řidič), výbava vozu a zabezpečení auta (imobilizér, zamykání řadící páky, atd.).
Při pohledu na tyto požadavky je jasné, že nové auto je za těchto podmínek takřka vyloučeno. Vyjímkou může být jen nová Dacia Logan MCV. Tento obrovský kombík má stát 236.000Kč (v základu s ABS a otáčkoměrem).
Představení auto naleznete zde:
Jiná levná auto jako například Škoda Fabia, Ford Fiesta, Renault Clio, Toyota Yaris, Kia Picante apod. jsou příliš malá co se velikosti týče.
Více pravděpodobnou variantou je koupě ojetého vozu. Velkou pomůckou je pravidelně zveřejňovaný test TÜV. Díky němu můžu vybrat auto s minimální běžnou poruchovostí (pokud nebudu mít smůlu a nekoupím vůz dle přísloví Vyjímka potvrzuje pravidlo).
Aktuální test TÜV pro rok 2007
Z toho žebříčku jsem zavrhnul následující: francouzská auta (obecně prý nižší kvalita, stejně tak korejská vyjma nového C´eeda a španělská), SUV (brrr, nikdy!), luxusní auta (Porsche, Mercedes, Audi, Volvo, BMW, Saab, Subaru), auta s větší poruchovostí (v žebříčku spíš u konce - od 7% poruchovosti u 2-3 letých) a auta mrňavá (již v článku zmiňovaná). Plus pár dalších atypických (Daihatsu, Lancia).
No a co mi vlastně zbylo? Zde je přehled některých aut, která se na základě daných podmínek nabízejí. Není to výčet konečný, určitě se najdou i další. Abecedně řazeno:
Ford Focus (foto verze kombi)
Ford Mondeo (foto verze kombi)
Honda Jazz
Mazda 323
Mazda Premacy
Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Space (foto verze kombi)
Nissan Almera
Nissan Primera
Opel Astra (foto verze kombi)
Opel Meriva MPV
Opel Vectra
Škoda Fabia (foto verze kombi)
Škoda Octavia (foto verze kombi)
Toyota Avensis (foto verze kombi)
Toyota Corolla (foto verze kombi)
Toyota Corolla Verso
VW Bora (foto verze kombi)
VW Passat (foto verze kombi)
Tak a to je vše. Nyní už čekám na rady a tipy každého kdo se dočetl až sem, na konec tohoto blogu. S čím máte dobrou a s čím špatnou zkušenost, jaké auto by jste mi doporučili a proč, kde a za jakou cenu. Prosím, aby jste se drželi všech zadaných požadavků (o rady typu našetři si o 50 tisíc víc a kup si... XY nestojím!)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 david hor david hor | E-mail | 2. srpna 2007 v 18:06 | Reagovat

kup si opel meriva.

2 pepa pepa | 27. ledna 2008 v 22:39 | Reagovat

Co to je?? Reklama na ten francouzkejpekac??? Vzdyt je to vraj uz nove a vubec to nejede. Kdo tohle koupi je dement.

3 Láďa Láďa | E-mail | 29. července 2008 v 23:16 | Reagovat

ahoj,

jaké auto si nakonec vybral a jaká je spokojenost?.. ted řešim podobnej "problém" s dost podobnejma nárokama :)

4 Denis Denis | Web | 31. března 2014 v 19:27 | Reagovat

libi se mi tvuj pragmaticky pristup k veci. ja osobne se svym hyundai ix35 zadne problemy ZATIM nemam.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama