Víkend ve Vídni

12. prosince 2006 v 11:00 | Márty |  Zápisky z cest
V létě k Jadranu či na jaře na rafty do Slovinska. Nedokážu již spočítat kolikrát jsem hlavní město Rakouska projížděl po dálnici dále na jih. A kolikrát jsem si sliboval, že se zde musím alespoň na skok zastavit. Ale až nyní jsem se tam dostal a to jako účastník dvoudenního zájezdu pořádaného bankovním odborovým svazem. No neberte to za 500 Kč…
Zájezd začal sobotním odjezdem z Florence v 6:30. Hrozný čas na vstávání! Na cestě mě doprovázela manželka a stejně jako já byla značně nevyspalá. Není divu, že jsme cestu vedoucí od Prahy po dálnici D1 směrem na Jihlavu, Znojmo, Hatě a dále do Vídně z většiny prospali.
Poté co jsme v centru Vídně minuli velké kolo v Prátru, zamířil autobus k architektonickému skvostu města, domu který projektoval architekt Friedensreich Hundertwasser (1928-2000).
Jde o úchvatnou stavbu. Každé okno jiné, stromy na střeše, množství barev, tvarů a vzorů, celková kompozice domu. I podlahy uvnitř jsou různě zvlněné. Jako by tento dům patřil do jiné reality, či do pohádkové fantazie.
Odsud naše cesta pokračovala k zámku Horní Belveder. K samotným zámkům se ještě dostanu, zde zmíním jinou zajímavost. Je jí Racklette - proslulá specialita "la cousine Francoise". Tato pochoutka se připravuje tak, že se speciální sýr upevní pod žhavící spirálu a pomalu se taví. Speciální škrabkou se zvolna tekoucí hmota seškrábne na rozkrojené, vařené brambory. A právě tato specialita byla k dostání na vánočních trzích u Belvederu. Zde byla navíc dochucena sušenou šunkou, salámem, okurkou a nakládanými cibulkami. Za 5 euro výborný kulinářský požitek. Mňam.
Od Belvederu jsme pokračovali autobusem do centra města. Zastavili jsme poblíž sochy Marie Terezie (Maria Therezien Platz), obklopené budovami Přírodovědného muzea a Uměleckého muzea. Zde následoval volný program. Já s manželkou jsme se vydali po Burg Ringu směrem k vídeňské opeře. Odtud jsme šli po pěší zóně Kärntner Strasse k dómu Sv. Štěpána. Odtud jsme pokračovali po pěší zóně až na Uhelný trh (Kohlmarkt), zpátky na Burg Ring k stanovišti autobusu.
Během této procházky jsme zašli do McDonalds na kafe a malou svačinu. Za 1 euro se dá pořídit káva nebo hamburger. A je zde i bezplatné WC (jinde za 0.5 euro). Krom této "hamburgrárny" už je zde jen řetězec Nordsee s rybím fastfoodem. Žádné KFC, žádný Burger King. Ani kebab není tak častý jako např. v Drážďanech. Mimo pěší zónu je nečastějším občerstvením Wurst v mnoha podobách, pečené kaštany a speciality z brambor.
Pěší zóna je v době adventu nádherně vyzdobena a zcela zaplněna turisty. Nejvíce zní odevšad Čestina a Italština, hodně zde bylo i Poláků, Slováků a turistů z bývalé Jugoslávie. Jeden obchod vedle druhého, ponejvíce špičkové butiky a drahé značky (Versace, Hilfiger, Cartier, atd.). Pokud máte v kapse zlatou Amexku (platební kartu), budete se zde cítit skvěle. Určitě si vyberete skvělý oblek, šaty, kravatu či boty. Levnější módu zde zastupují New Yorker, či H&M. Také zde narazíte na typické vídeňské kavárny - ty jsme nezkoušeli, kávu piji jen občas a dát za hrnek cca 5-10 euro se mi nechtělo.
Protože jsme na místo odjezdu autobusu dorazili moc brzy, vydali jsme se ještě po Mariahilfer Str., což je také poměrně hodně rušná ulice se spoustou obchodů, kaváren a restaurací.
Odjezd byl plánován na 18:30 a v tento čas se na ulici u Marie Terezie tísnili stovky turistu hledajících svůj autobus. V té chvíli již vydatně pršelo a nebylo kam se schovat. Autobusy neustále přijížděly a odjížděly, policie je nechávala zastavit jen na pár minut a tak musely kroužit kolem náměstí. Doprava byla tak ucpaná, že náš autobus dorazil až s hodinovým zpožděním, kdy už jsme byli promoklí skrz naskrz a byla nám pořádná zima.
Za 45 minut jsme byli u hotelu Oekotel pár kilometrů za Vídní (http://www.oekotel.com). Cena za dvoulůžkový pokoj v tomto hotelu je pouze 21 euro a zahrnuje i snídani! Protože do Vídně je to odsud kousek, je to dobrý tip na nocleh pro každého kdo by chtěl ušetřit. Pokoj sice nebyl luxusní, ale ani špatný. Na přespání rozhodně stačil. Snídaně byla formou bufetu a myslím, že jsme se najedli dobře.
V 9:30 odjížděl náš autobus zpět do Vídně. Cílem byl tentokráte slovutný palác Schönbrunn.
Pro turisty je zde připraveno několik prohlídkových okruhů v cenové relaci okolo 10 euro, GOLD PASS zahrnující prohlídky všech dostupných atrakcí v paláci i parku stojí 36 euro. Drtivá většina osazenstva autobusu (35 lidí) zvedla ruku pro Imperial tour za 8.90 euro. Ani já, ani manželka nejsme moc velcí nadšenci z podobných památek a tak jsme zvolili individuální program. Protože první volná prohlídka paláce byla poměrně pozdě, dostali jsme volno na cca 3 a půl hodiny. Ale co probůh tak dlouhý čas dělat?
Vyrazili jsme do přilehlé zahrady a vydali se k fontáně (na plánku cca uprostřed).
Od fontány jsme měli v plánu pokračovat klikatou cestou do kopce k podivné stavbě na návrší (na plánku označeno jako 6). Jenomže člověk míní... Kousek od monumentální fontány nás upoutal vstup do ZOO. O její existenci v parku paláce jsem netušil a tak jsem se šel podívat blíže. Mé očekávání bylo nevalné, říkal jsem si, že tu budou mít tak maximálně medvědy a pár bažantů jak to na zámcích bývá. Ale z tohoto předsudku mě vyvedl poutač u vstupní brány s fotkou velké pandy.
Tohle lákadlo bylo příliš silné na to abychom odolali. Zaplatili jsme vstupné (12 euro na osobu) a vešli do ZOO. Nemá smysl zde popisovat každé zvíře, které jsme viděli. ZOO nás nadchla a tak zmíním jen pár nejzajímavějších věcí. Poprvé v životě jsme viděli nádherné Pandy velké, krmící se bambusovými výhonky. Viděli jsme medvídky koala, stavbu podobnou pražské indonéské džungli, kde nám netopýři lítali kolem hlavy, nádherná akvária ve kterých jsme chodili jako v tunelu, mnoho expozic, kde nebyl návštěvník od zvířat ničím oddělen a mnoho dalšího. Ani jsme nestačili vnímat čas a náhle se blížila doba odjezdu. S těžkým srdcem jsme opustili tuto krásnou ZOO a šli k autobusu.
Opět následoval návrat k náměstí Marie Terezie, kde byl rozchod na tři hodiny. My jsme se vydali směrem k budově vídeňského parlamentu.
Odtud jsme pokračovali k budově Rathausu, před kterým byl velký vánoční trh. Krásně vyzdobené stánky plné voňavého a vánočního zboží. Různé umělecké výrobky, hračky, pečené brambory, kaštany a bratwursty, svařené víno či horký malinový punč, sladkosti a uzeniny - prostě bylo na co koukat a i co ochutnávat. A tak jsem neodolal a ochutnával!
Od vánočního trhu jsme zamířili k další impozantní stavbě Vídně - Hofburgu.
Na závěr našeho dvoudenního výletu do rakouské metropole jsme si prošli ještě jednou část pěší zóny.
A jaký byl můj celkový dojem z Vídně? Je to krásné a klidné město. Vše je hezky upravené, je zde spousta historických památek, nádherných staveb, parků. Navzdory tomu je to moderní metropole, plná obchodů světových značek. Určitě to tu vypadá jinak v létě, nežli nyní v předvánočním období. V letním období bych více času věnoval ZOO, návštěvě Prátru a dalším atrakcím.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.